Bizi Arayın: +90 216 606 06 76   Login
Fırsat Siteleri ve Limangonun Gidişi

Fırsat Siteleri ve Limangonun Gidişi

Bu makalemizde e-ticaret girişimcilerine ve işletmecilerine, Limango örneğinden yola çıkarak e-ticarete ilişkin yaygın yapılan hatalardan ve bu hataların görünür sonuçlarından bahsedeceğiz.

E-ticaret sektörünün fırsat sitelerinin en büyüklerinden biri  sayılan Limango 30 Mart 2015 tarihi itibariyle Türkiye’deki  faaliyetlerine son verdi. Haberin gazetelere yansıma şekli,  “kapandı” “battı” gibi yansımış olsa da aslında Limango ne kapandı, ne de battı. Sadece Türkiye piyasasından çekildi. Sanıyorum e-ticaret sektöründe bulunan herkes bu çekilmeyi sorgulamıştır. Elbette üzerinde durulmaya değer ve sebeplerinin saatlerce tartışılabileceği bir konudur. Bu yazının amacı bu sebepleri irdelemek olmadığı için ben sadece üç sebep söyleyip asıl değinmek istediğim konuya geçeceğim. Çoğu zaman içerisinde hiç bir ticari mantık bulunmayan rekabet, reklam ve kargo maliyetleri. Bu üç konu operasyonu kendi bünyesinde yapan bütün projeler için sorun olmaya devam etmekte.

Bu konu ile ilgili değişik forum ve e-ticaret platformlarında yorumlar yapıldı. Pek çoğu kendi içinde tutarlılığı ve haklılığı olan yorumlardı. Bu yazıyı yazmamıza da sebep olan bir yorumu sizlerin de dikkatine sunmak istedik. “Üç yıl önce, e-ticaret faaliyetlerime evimden ek iş olarak başladım. Önceleri reklamla satış yapmayı denedim. Çok güzel ve yoğun satışlar oluyordu. Bu süreçte hafta sonu geldiğinde Payu’da biriken paradan reklam giderleri, kargo giderleri ve tedarik giderlerini ödediğimde çırak çıkıyordum. Yani ben google, kargo firması ve toptancılara gönüllü çalışıyor kendim para kazanamıyordum. Sonrasında stratejimi tamamen değiştirdim. Öncelikle reklamı kestim ve aylık reklam giderlerimin ‘1/10’u kadar bir bütçe ile seo çalışmalarına başladım, Bu arada evden başladığım işimi sektörümün merkezinde önce küçük bir ofise, geçen yıl da daha büyük bir ofise taşıdım ve ayrıca imalat konusuna da girerek şu günlerde sektöre yeni bir marka kazandırmanın sevincini yaşıyorum. Gelelim Limango ve benzerlerine; reklamın her türlüsünü verirseniz, (her girilen sitede, ortamda bunların reklamıyla karşılaşmak mümkün) ürünleri 3-5 lira karla satarsanız, sorgusuz sualsiz değişim ve iade kabul edip kargo ücretini de kendiniz karşılarsanız, 1 personelin yapacağı işi 5 tane yüksek maliyetli personelle yaparsanız vs.. ne kadar büyük olursanız olun bir yerde tıkanmak zorundasınız. Kar zarar dengesi reklama, sansasyona, marka değerine bakmıyor, tamamen matematikseldir. Ve bu durumda da faturayı e-ticaret sektörüne kesmek bence haksızlık.”

Özetlediğimiz yorum, abartılı gelebilir; gelmesin. Çünkü benzer örneklere biz de şahidiz ve yıllardır aynı şeyi söylüyoruz, seo olmadan, sadece reklam yaparak e-ticaret sektöründe ayakta kalınamaz.